Stipendiaten

Jaarlijks worden 250 jonge musici van over de gehele wereld door de Richard-Wagner-Stipendienstiftung in staat gesteld de Bayreuther Festspiele bij te wonen. Voor hen wordt speciaal een op de componist Richard Wagner gerichte studieweek samengesteld. Een stipendium is bedoeld voor jonge talenten die een duidelijke affiniteit met het werk van Richard Wagner hebben. Een stipendiaat is een begaafde musicus, zanger, componist, musicoloog of theatermaker tussen de 18 en 35 jaar, die blijk geeft speciale belangstelling te hebben voor het werk van Richard Wagner. De organisatie van deze 'Stipendium Woche' hoopt dat het verblijf in Bayreuth een bijdrage kan leveren aan hun verdere muzikale ontwikkeling. Het is een stimulans om een carrière na te streven waarin op enig moment Wagner in de meest brede zin vertegenwoordigd zal zijn. Ook Nederland draagt sinds 1995 stipendiaten voor. Het bestuur wordt daarbij geadviseerd door een onafhankelijke, ter zake kundige talentscout.

Meer informatie over het stipendium waaronder aanmelden, voorwaarden en voorgaande deelnemers: https://www.wagnergenootschap.nl/stipendiaten/algemene-informatie

IVC: ‘Wagnerprijs van Nederland’

Dankzij een legaat kan de Richard Wagner Stichting Nederland sinds 2017 bij de International Vocal Competition ’s-Hertogenbosch (IVC) de ‘Wagnerprijs van Nederland’ uitreiken. Binnen de IVC zangcompetitie is nu een afzonderlijk Wagnerconcours ingesteld met een eigen vakjury. De prijs van €5.000,- voorziet in deels een voortzetting van de scholing in het Wagner repertoire en daarnaast als een bijdrage in de reis- en verblijfkosten. Deze prijs kan in ieder geval 5 keer worden uitgereikt. Winnaressen van deze prijs: Eunkyong Lim (2017), Claire Barnett-Jones (2019) en Sílvia Sequeira (2022)

Met de ‘Wagnerprijs van Nederland’ wil de Richard Wagner Stichting Nederland het werk van de componist extra onder de aandacht brengen van zowel publiek als musici, en met deze educatieve geldprijs jonge zangers stimuleren om zich in dit specifieke vakgebied verder te bekwamen.

Meer informatie over het IVC en de ‘Wagnerprijs van Nederland’ vindt u (link naar:  https://www.wagnergenootschap.nl/ivc-wagnerprijs/nederlands )